همشهری آنلاین: باستان‌شناسان در دلتای رود نیل در مصر بقایای روستایی را کشف کردند که قدمت آن به دوران نوسنگی و پیش از ظهور فراعنه می‌رسد.

کشف روستای باستانی در مصر

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از رويترز، يك گروه از باستان‌شناسان مصري و فرانسوي در ماموريتي مشترك به محوطه‌اي برخوردند كه تصور مي‌شود قديمي‌ترين روستاي مصر و مربوط به دوران نوسنگي باشد. در اين محوطه حجم انبوه از بازمانده استخوان‌هاي چهارپايان و ذخاير مواد غذايي به علاوه سفالينه‌ها و ابزار سنگي كشف شده كه قدمت آنها به هزاره پنجم پيش از ميلاد مسيح مي‌رسد؛ 2500 سال قديمي‌تر از قديمي‌ترين اهرام مصر در جيره.

ناديا خضر، از مسئولان وزارت فرهنگ مصر در حوزه آثار باستاني مصري، يوناني و رومي با اشاره به اينكه قديمي‌ترين روستاي مصر در حفاري‌هاي شمال استان دهقليه كشف شده، افزود: «تجزيه و تحليل مواد زيستي كه از زير خاك بيرون آمده، تصويري دقيق‌تر از نخستين جوامع انساني در حوزه رود نيل و ريشه‌هاي كشاورزي و مزرعه‌داري در مصر را به ما نشان مي‌دهد. قدمت اين يافته‌ها به پيش از ظهور نخستين دودمان مصر مي‌رسد.»

مسئوليت اين گروه باستان‌شناسي را فردريك ژيو از فرانسه بر عهده داشت. دولت مصر در سال‌هاي اخير تلاش‌هاي خود را در حوزه اكتشاف‌هاي باستان‌شناسانه بيش از گذشته كرده است با اين هدف كه رونق به صنعت گردشگري آن بازگردد. پس از شورش‌هاي سال 2011 كه به سرنگوني حسني مبارك انجاميد، رونق از حوزه گردشگري مصر رخت بربست. اوايل سال جاري ميلادي باستان‌شناسان از كشف مقبره‌اي 4400 ساله نزديك اهرام بيرون قاهره خبر داده بودند.

آنچه در استان دهقليه از زير خاك بيرون آمده، در 140 كيلومتري شمال قاهره واقع شده است و هفت هزار سال قدمت دارد. به اين ترتيب، مشخص مي‌شود نخستين جوامع روستايي در پنج هزار سال پيش از ميلاد در دلتاي رود نيل شكل گرفته بودند و حدود دو هزار سال در اين منطقه زندگي مي‌كردند. سال 3150 پيش از ميلاد مِنِس اقوام شمال و جنوب مصر را متحد كرد و خاندان فرعوني را بنيان نهاد.

کد خبر 415268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha